Sidor

måndag 6 december 2010

Ask - Ekebyborna

För er som inte vet vad Ask-Ekebyborna är , kan jag berätta att det är den mest förtjusande hembygdsförening jag någonsin stött på .

Hembygdsföreningen håller till i den anrika prästgården som ligger på den idylliska östgötaslätten precis vid sjön Boren , ca 2 mil från Motala.

Det var där jag stod på julmarknaden i lördags .

Det var inte som någon annan marknad jag stått på , här kände alla verkligen alla (nästan) , utom mig då förstås som inte ens är östgöte utan hitflyttad från Norrland.
Den gamla prästgården med sina fantastiska rum och den underbara utsikten över den snötäckta sjön och domherrarna i syrenträden utanför.

Känslan går inte att beskriva. Helt genuint och underbara människor !
Och Lilly som stod bredvid mig och tydligen bakar det bästa fikabrödet alla kategorier , gissa om det var kö till hennes bord fram tills att allt var slut ...


Damerna som serverade i cafét var alla klädda så här fint , och dräkterna var deras egna . Impad!
Min försäljning var nog den sämsta någonsin , men jag fick många underbara minnen ..
Ser fram emot sommaren , då det blir sommarmarknad , midsommarfirande och Krusanderstämma här !

Inga kommentarer: